Lottning av skolplatser - ingen lösning

Kommentera
 

Skolkommission föreslår i en ny utredning att en viss andel av skolplatserna till de populäraste högstadieskolorna i Sverige, ska kunna lottas ut. Orsaken är att man önskar få en mer blandad etnisk sammansättning på de populära skolorna i landet, för att på sätt ”lyfta” barn med invandrarbakgrund.

 

En debattör som länge har drivit på frågan om tvångsintegration av den svenska skolan är Per Kornhall. Kornhall tycks i grund och botten vara en borgerligt orienterad, ordning- och reda-lärare, som främst har kritiserat ”flumskolan” – men som också har menat att slopandet av det fria skolvalet och tvångsintegration bör vara viktiga stödfunktioner för att uppnå kvalitet och likvärdighet i skolan.

 

Läser man de kapitel i Per Kornhalls debattbok Barnexperimentet (Leopard förlag, 2013), som berör skolsegregationen, är det tydligt att alla hans förklaringsmodeller rör sig på det rent sociologiska planet. Det finns ”bra skolor” där s.k. resursstarka föräldrar sätter sina barn, och sedan finns det ”dåliga skolor” där resurssvaga föräldrar (mestadels invandrare) sätter sina barn. Orsaken att de resursstarka föräldrarna inte sätter sina barn på de ”dåliga skolorna”, beror alltid på ryktesspridning och fördomar, och har ingen grund i verkligheten.. Lösningen på problemet är att att blanda elever från bra och dåliga skolor med varandra, så att alla blir bra. Men är det verkligen en lösning?

 

Svaret är nej. Den svenska socialdemokratiska skolan bygger på ett grundläggande missförstånd, varifrån de allra flesta av de konstigheter som präglar den svenska skolan, stammar: nämligen föreställningen om att alla människor föds som tabula rasa (tomma blad), vilka är oändligt formbara genom utbildning och goda sociala förutsättning. Detta är inte sant. Intelligens är liksom de flesta karaktärsdrag och färdigheter, i huvudsak ärftliga. Jag menar inte att miljön är helt oväsentligt. Men relationen arv- och miljö är inte en slags 50/50 relation, där båda påverkar ungefär lika mycket, delvis slumpmässigt. Nej. Relationen arv och miljö är ungefär som din smarta telefon. Alla inställningar, all programvara, är redan installerad och kodad, det är inte mycket du kan göra för att förändra den – men du kan alltid tappa telefonen i golvet så att den går sönder, och därmed förhindra den från att göra sitt jobb. Så ja, en god miljö är viktigt för de med potential, men ingen försiktighet i världen kan fixa en smarttelefon med buggig programvara.

 

 

Utbildning har länge använts av socialdemokraterna som ett sätt för att jämna ut klassklyftorna, och det är sant att det innan universiteten öppnades upp, fanns en betydande intelligensreserver i de breda folklagren (se grafen ovan). Men av detta följer inte att alla människor har exakt samma genetiska förutsättningar att ta till sig högre utbildning.

 

Som jag visade i en graf i ett tidigare blogginlägg, är intelligenskvoten i en given befolkning fördelade i enlighet med en klockkurva, med 100 som ett genomsnitt (i alla fall bland européer). Detta innebär att det finns, och alltid kommer finnas, människor som kommer ha svårt att tillgodogöra sig högre utbildning, eller ens klarar av de krav som ställs på gymnasiet och högstadiet. Vi har alla stött den här människotypen under vår skolgång. De var de som drev omkring, som alltid kom försent, de som avbröt lektionerna, de som sa: ”jag fattar ingenting”. Det är de här eleverna – som egentligen borde skickas ut i arbetslivet och inte driva omkring i skolorna – som de s.k. ”resursstarka föräldrarna” försöker skydda sina barn ifrån, när de väljer bort vissa skolor till förmån för andra.

 

Att det framförallt är invandrartäta skolor som är dysfunktionella, borde inte heller förvåna någon. Den tidigare omnämnda klockkurvan ser nämligen olika ut för olika etniciteter. Den genomsnittliga IQ:n bland européer är ungefär 100, den genomsnittliga IQ:n för östasiater är mellan 103-105, bland afrikaner runt 70, bland araber runt 85. Att lotta in invandrare på åtråvärda skolor kommer med andra ord bara innebär att kvaliteten och trivseln på de här skolorna minskar, utan att den genomsnittliga invandraren kommer öka sin skolprestation på något meningsfullt sätt.

 

Det är viktigt att vi vågar vara ärliga när de kommer till de här frågorna. Olika former av tvångsintegration är ingen lösning på någonting, utan det kommer enbart innebära att etniskt svenska elever får en otryggare skolmiljö, utan att invandrarna hjälps nämnvärt.

 

Det land där man har haft på skygglapparna längst när det kommer till etnisk kvotering inom utbildningssektorn är USA. Effekterna av det här har varit tydligt negativa för samhället. Sverige bör inte öppna dörren för kvotering, om landet önskar vara en konkurrenskraftig kunskapsekonomi även i framtiden.

 

 

 

 Tabellen anger genomsnittlig IQ på de som tagit examen från collage mellan åren 1960-2010. källa